< Alla ämnen
Skriv ut

Köpevillkor

Dessa allmänna köpevillkor gäller vid köp av produkter från Luftmiljöbutiken i Stockholm AB (org.nr: 556514-5330). Villkoren reglerar avtalet mellan Luftmiljöbutiken och kunden och baseras på gällande lagstiftning, inklusive Konsumentköplagen (2022:260) samt Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Produkter

Luftmiljöbutiken säljer produkter som är anpassade för användning i Sverige. Vid behov medföljer en svensk manual i fysisk eller digital form.

Beställning enligt våra köpevillkor

Kunden kan beställa produkter via:

  • Webbshoppen: www.luftmiljobutiken.se
  • Fysiska butiken och avtal med e-signering
  • Telefon och avtal med e-signering
  • E-post och avtal med e-signering

Ett bindande köpeavtal uppstår först när Luftmiljöbutiken bekräftar beställningen via e-post. Minderåriga (under 18 år) behöver målsmans godkännande för att genomföra köp. Produktbilder är illustrationer och kan skilja sig från verkligheten. Om en vara har utgått eller är slut i lager förbehåller sig Luftmiljöbutiken rätten att annullera ordern.

Tilläggstjänster

Luftmiljöbutiken erbjuder installation, demontering, retur av gamla produkter för återvinning samt underhållsservice i Stockholms län. Se mer information om villkor och priser på vår webbplats.

Leverans

För aktuella leveransvillkor, se våra leveransvillkor.

Priser och Betalning

Samtliga priser på webbplatsen anges inklusive moms och övriga skatter. Luftmiljöbutikens köpevillkor erbjuder följande betalningsalternativ:

Delbetalning

Vid val av delbetalning gäller följande villkor:

  • 3 månader: 0% ränta, avi-avgift 29 kr, uppläggningsavgift 95 kr
  • 6 månader: 0% ränta, avi-avgift 29 kr, uppläggningsavgift 195 kr
  • 12 månader: 0% ränta, avi-avgift 29 kr, uppläggningsavgift 295 kr
  • 24 månader: 9,95% ränta, avi-avgift 29 kr, uppläggningsavgift 295 kr

Fakturabetalning

Vid fakturabetalning genom Svea Bank skickas fakturan via e-post när produkten levereras. Betalning ska ske inom 14 dagar.

För konsumentköp med delbetalning eller faktura behöver du:

  • Personnummer (alt. organisationsnummer) anges vid beställning.
  • Som privatperson är du folkbokförd i Sverige.
  • Du har inga tidigare betalningsanmärkningar.
  • Din leveransadress för varorna är samma adress som den folkbokförda (alt. juridiskt registrerade) adressen eller att varorna vid samtidigt köp av installation levereras till vår installatör.

I det fall Kunden är i dröjsmål med betalningen utgår påminnelseavgift enligt lag med för närvarande 60 kr. Betalar inte kunden i rätt tid har Svea rätt att erhålla dröjsmålsränta 25,5% samt Luftmiljöbutiken har rätt i tillämpliga fall att hålla inne leverans eller del därav. Du kan läsa mer om fakturering eller se om din betalning registrerats på hemsidan: Svea.com

Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

 

Kortbetalning

Vi accepterar VISA och MasterCard via en säker betalningslösning.

ROT-avdrag

Kunder kan nyttja ROT-avdrag för berättigade tjänster. Avdraget motsvarar 30% av arbetskostnaden, upp till 50 000 kr per fastighetsägare. Om Skatteverket avslår ROT-avdraget blir kunden skyldig att betala det återstående beloppet.

Ångerrätt och Returer

Kunden har enligt lag 14 dagars ångerrätt från det att produkten mottagits. Produkten måste vara i väsentligt oförändrat skick. Returer skickas till:

Luftmiljöbutiken, Birger Jarlsgatan 83, 113 56 Stockholm

Kunden står för returfrakten. För öppnade förpackningar av filter, rengöringsmedel och liknande produkter sker avdrag på 100% av produktens värde.

Ej utlösta order debiteras med 390 kr utöver fraktkostnaden.

Garanti och Reklamation

Luftmiljöbutikens köpevillkor erbjuder vår leverantörs angivna villkor annars gäller 1 års materialgaranti och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Garantin gäller från leveransdatum. Företagskunder omfattas ej av reklamationsrätten om inget annat anges.

Vid reklamation ska kunden kontakta vår kundtjänst. Godkända reklamationer ersätts med reparation eller ny produkt, samt återbetalning av fraktkostnad.

Tvister och Lagval

Svensk lag tillämpas. Luftmiljöbutiken följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuella tvister. För företagskunder gäller Stockholms tingsrätt som rättslig instans.

Kundtjänst: Telefon: 08-612 87 70
Kontaktformulär: Här

Etiketter:
Innehållsförteckning
© Luftmiljöbutiken i Stockholm AB