FELSÖKNING

Felsökning är något man ofta måste göra för att kunna säga vad som fel när din anläggning inte fungerar eller presterar dåligt. En dåligt underhållen anläggning är oftast bara i behov av service och rengöring. Ibland har man otur och det är något som behöver reparation eller utbyte av aggregat

En felsökning består i:

Vi kontrollerar funktionen hos anläggningen, vad som fungerar och inte fungerar. Kontroll av eventuell felkod och historik.

Vi kontrollerar driftparametrar,  strömförsörjning och arbetstryck, in och utblåstemperatur på inomhusdel och vid behov inomhusdelens luftflöde om kyl/värmebatteriet är igensatt av damm.

Vi gör en bedömning och utvärdering av funktionen och driftsparametrar där vi utrönar vad som behöver åtgärdas. Vi har där även möjlighet att ta hjälp av våra leverantörs supportavdelning.

Utifrån vad som framkommit vid felsökningen görs vid enklare fel ett försök till åtgärd av felet. Lyckas vi inte avhjälpa felet eller det är fel som kräver beställning av reservdelar kommer vi lämna förslag till åtgärd.

Betalningsansvar gäller alltid för utförd felsökning dvs även om felet inte kunnat avhjälpas.

Vid större fel på anläggningar äldre än 7-8 år kommer vi inte rekommendera reparation då kostnaden/kvarvarande beräknad livslängd kraftigt överstiger kostnad utbyte/beräknad livslängd på ny anläggning.

Vid sådana fel som kan bedömmmas ingå i en serie av fel (ex. konstaterat fel på inverterkort kan vara orsakat av fel på kompressor) blir vi tvungna att avråda från reparation och lämnar förslag till utbyte.

Betalningsansvar gäller för beställd felsökning oavsett  om, du väljer acceptera vårt förslag till åtgärd eller ej, anläggningen inte går att reparerera.

Felsökning